Avvikande telefontider: tors 9/5, fre 10/5 – Stängt. Offertförfrågan och skadeanmälan kan göras via hemsidan.

image-of-jaguar-e-type
Vad har Jaguar E-type, Ferrari F40, McLaren F1 och Bugatti Veyron gemensamt? Fyra stjärnskott till bilar som alla varit snabbast i sin klass vid något tillfälle. Läs vårt senaste blogginlägg och ta reda på hur vi kan försäkra just dina exklusiva bilar.

Kända bilar – en fartfylld resa genom historien

Jaguar E-type, Ferrari F40, McLaren F1 och Bugatti Veyron. Fyra ikoniska bilar från 60- till 00-talet som inte bara erbjöd enastående körglädje och storslagen design, utan också var snabbast i klassen när de rullade ut från fabriken.

black-jaguar-e-type

Jaguar E-type - en stjärnspäckad ikon

I gryningen av 1960-talet, när pulsen av rock’n’roll och popkonstens färger började sätta fart på världen, rullade en bil ut från fabrikshallarna i Coventry, England, som skulle bli mycket mer än bara en bil.

Jaguar E-Type, med sin mjuka form och glänsande krom, var inte bara ett fordon; det var en symbol för en hel generation.

Från det ögonblicket när Jaguar E-Type avtäcktes på Genèves bilsalong 1961, var det tydligt att det här inte var vilken bil som helst.

Med sina svepande kurvor, långa motorhuv och en sofistikerad teknik under huven lovade bilen hastighet, äventyr och total kontroll.

Jaguar E-Type är minst sagt en historiskt stjärnspäckad bil. Steve McQueen, vars fria och fartfyllda livsstil speglade bilens själ, älskade att köra snabbt längs Kaliforniens kustvägar i samma bil som 2022 värderades på auktion till 3,7 miljoner kronor.

När 1970-talet rullade in och E-Typens produktion så småningom avslutades, var dess arv redan säkrat. Den hade blivit mer än ett fordon; en tidskapsel som berättade om en svunnen tid, en era av innovation, flärd och frigörelse.

Jaguar E-Type förblir inte bara en av de mest ikoniska bilarna i historien utan också en kär påminnelse om 60-talets glamorösa dagar när världen präglades av en stark framtidsanda.

en rod ferrari f40

Ferrari F40 - fyra decennier av snabbhet

När Ferrari firade  fyrtioårsjubileum 1987 kunde ingen förbereda sig på det som skulle komma härnäst.

Ur en garageport på den italienska rivieran rullade den nya Ferrari F40 ut, ett fordon som skulle komma att bli en av de mest legendariska supersportbilarna i världen.

Skapad som en hyllning till fyra decennier av italiensk ingenjörskonst och design är F40 ett mästerverk framtagen av de skickligaste händerna hos Ferrari och Pininfarina. Dess slanka, lågt liggande kropp, omhuldad av kolfiber, glider än idag fram som en skugga över asfalten.

Dess exklusivitet speglar självklart även i priset som idag ligger runt 2,5 miljoner USD. Med en vikt på endast 1100 kg var Ferrari F40 en av världens lättaste superbilar.

Under huven finns bilens hjärta, en V8 på 471 hästkrafter, och när den första modellen testkördes var det som att tiden stod stilla.

Accelerationskraften gick från 0 till 100 km/h på bara 4,1 sekunder och dess toppfart på över 320 km/h var en siffra som få dåtida bilar kunde mäta sig med. Ferrari F40 var den snabbaste, dyraste och mest kraftfulla bil som fanns under tiden den producerades.

Den var dessutom den sista bilen som personligen godkändes av Enzo Ferrari i egen hög person. Till skillnad från många andra av Ferraris superbilar är den extrema F40 inte anpassad för att vara en bekväm långfärdsbil.

Enligt Ferrari själva finns det ”inget som ens påminner om lyx i en F40”. Den är för bullrig, hård och kräver för mycket av föraren. I stället väcker den sinnena till liv. F40 är en extremt snabb bil som är utformad med ett tydligt syfte – att ge maximal körglädje.

röd maclaren F1

McLaren F1 - resan till att bli bäst

Året var 1988. Det italienska Grand Prix hade nyss gått i mål och på Milanos flygplats stod fyra framträdande anställda på McLaren och diskuterade företagets framtid.

Vid den här tidpunkten var McLaren endast ett racingstall, inte den framstående fordonstillverkare de är idag – men det skulle snabbt förändras.

Innan de gick på sitt flyg hade de kommit överens om att McLaren skulle bygga den bästa bilen i världen.

Men att bli bäst tar tid. Det tog fyra år av noggrant planerande att designa och bygga den innovativa F1:an där varje millimeter var precist utformad för att resultera i världens mest spännande bil. 1992 presenterades McLaren F1 och endast 106 bilar producerades.

McLaren F1 är ett fordon värt sitt rykte. Dess 6,1-liters motor, utvecklad av ingen mindre än BMW, var en kraftkälla som kunde föra bilen från 0 till 100 km/h på bara 3,2 sekunder.

Eftersom den kraftiga motorn blev upphettad snabbt täckte man motorrummet i bladguld, det lättaste material som fanns för att leda bort värme.

Med en topphastighet på 386 km/h är F1 en ingenjörstriumf, ett mästerverk ritat av Gordon Murray, vars passion för racing och innovation manifesterade sig i varje detalj av denna superbil. Vid tiden för lansering var McLaren F1 världens snabbaste produktionsbil.

Tack vare sin avancerade teknik, sin enastående prestanda och exklusivitet har McLaren F1 fortsatt att uppskattas och beundras av bilentusiaster världen över, och dess värde på auktionsmarknaden har fortsatt att stiga, vilket ytterligare stärker dess status som en stjärnspäckad ikon inom bilvärlden. F1:an är av sådant värde att den lär representera den dyraste bilförsäkringsskadan som inträffat i England.

När skådespelaren Rowan Atkinson kraschade sin bil mot ett träd, mottog han en ersättning på hela 910 000 pund.

svart-orange-bugatti-veyron

Bugatti Veyron - innovation i sin finaste form

Historien om Bugatti Veyron är en berättelse om visionärt ledarskap och banbrytande ingenjörskonst som tar sin början i Volkswagen Groups förvärv av Bugatti varumärket.

Under ledning av Ferdinand Piëch, dåvarande styrelseordförande för Volkswagen, sattes ett ambitiöst mål: att skapa en bil som inte bara var extremt kraftfull men också helt användbar i vardagen.

En bil som kunde nå över 400 km/hm, samtidigt som den var bekväm och lyxig nog att köra som en vanlig bil. Utvecklingen av Veyron blev ett globalt projekt där några av världens främsta ingenjörer deltog.

Att innovation stod på agendan var tydligt och 2005 presenterades slutligen Veyron för världen.

Med förmågan att accelerera från 0 till 100 km/h på bara 2,5 sekunder blev bilen en av de snabbaste i världen. Och trots dess oslagbara hastighet och prestanda var även Veyron känd för sin lyx och komfort.

Med en rymlig interiör som var utsökt utformad med de allra bästa materialen var bilen utrustad med alla bekvämligheter man kan förvänta sig av en lyxbil.

Bugatti Veyron fångade bilentusiasters uppmärksamhet över hela världen och blev direkt en statussymbol för innovation och prestanda.

Avslutningen av Veyron-produktionen 2015 markerade slutet av en era, men också början på en ny i form av efterföljaren Bugatti Chiron. Än idag kvarstår bilens betydelse som ett bevis på vad som är möjligt när gränser för teknik och design pressas till det yttersta. Idag är priset för ett original runt 1,7 miljoner euro, medan Grand Sport Cab och Super Sport går för omkring 3 miljoner euro.

Detta befäster Veyrons arv som något som lever vidare, både på vägarna och i hjärtan hos bilfantaster världen över.

Äger du en eller flera dyrbara bilar? Läs mer om vår försäkring för veteranbilar, klassiker och samlarfordon med höga marknadsvärden. Kontakta oss för att ta reda på hur våra försäkringar kan passa just dig.

Kontakta oss!

    Rulla till toppen