Avvikande telefontider: tors 9/5, fre 10/5 – Stängt. Offertförfrågan och skadeanmälan kan göras via hemsidan.

Tillsammans med Agneta Warlenius reder vi ut alla frågor och funderingar som rör konst, skadehantering och hur man bäst förvarar sin samling.

Ett samtal med målerikonservatorn Agneta Warlenius

Vad gör en konservator, och vilka verk arbetar du med?

Jag jobbar med att åtgärda stafflikonst som på ett eller annat sätt skadats eller behöver rengöras. Dessutom utför jag besiktningar och skriver tillståndsrapporter inför att konstverken ska ställas ut, säljas eller transporteras.
Det innebär att jag jobbar med allt från gallerier till muséer och privatpersoner.

Har du några tips på hur man själv förvaltar sin konst på bästa sätt?

Konst är till för att synas – och skänka glädje. Men det gäller att hantera sina verk med försiktighet, eftersom det i många fall rör sig om ett stort ekonomiskt värde. Det finns några saker som är extra värt att tänka på vid framför allt upphängning och transport:

  • Guldramar är fantastiskt vackra, men ack så ömtåliga. Var därför extra försiktig med dessa. Tänk på att ställa dem på något mjukt när de ska transporteras. 
  • Några av de vanligaste skadorna kommer från dålig upphängning, antingen att krokarna lossnar från väggen eller att tavlans vajrar är för klena – så tänk ett extra varv på detta innan du hänger upp tavlan på väggen. 
  • Dukar och färgskikt är väldigt känsliga för fukt. Förvara därför konstverken på torra platser, och om du ska putsa tavelglaset är det viktigt att du inte använder för mycket vatten. 

Går alla föremål att reparera?

Det mesta går att åtgärda, däremot går alla påmålningar och lagningar att spåra. Bland äldre konstverk är lagningar ofta mer accepterat än hos dyra moderna konstverk, där det ställs betydligt högre krav på att de ska vara i absoluta toppskick är att värderas så högt som möjligt.

Finns det som privatperson akut hjälp att få för att rädda ett av sina föremål?

Om en skada sker är det bäst att så snabbt som möjligt kontakta en konservator. Försök absolut inte att laga skadan själv!
Det kan i värsta fall göra skadan ännu värre.

Vilket har varit ditt mest utmanande uppdrag?

Under en av Björn Wetterlings utställningar, där han samlat de främsta moderna amerikanska konstnärerna, berättade han om ett problem han stött på: en av Roy Lichtensteins enorma målningar hade fått en svår skada. Jag, som då var nyutbildad målerikonservator, tog mig an uppdraget med skräckblandad förtjusning, vilket visade sig vara ett av mina bästa beslut någonsin. Roy skickade mig den exakta färgen han använt och gav mig tydliga instruktioner gällande tekniken – och resultatet blev toppen!
Det gav mig en skjuts framåt i karriären, och sedan dess har jag arbetat med mycket värdefull konst och kända konstnärer som Zorn, Roslin, Matisse och Harring, för att bara nämna några.

Slutligen, hur ligger det till – är solljus skadligt för konst?

Ja, solens UV-strålar är farliga eftersom det påskyndar åldrandet av konsten. Allra känsligast är konst på papper, men även oljemålningar.
Museer och gallerier känner väl till problemet och hanterar konsten därefter, men tyvärr är det många privata samlingar som drabbas av solens förödande strålar.

Ett heltäckande skydd.

Med Brookfields konstförsäkring kan du känna dig trygg med att din konst är ordentligt försäkrad. Om ett konstverk t.ex. ramlar ner från sin upphängning eller skadas under transport får du ersättning för både reparationskostnad och eventuell värdeminskning på grund av skadan, upp till det angivna försäkringsbeloppet.

Vi ger din samling ett omfattande skydd som inkluderar alla dina konstverk – oavsett var de än befinner sig. Läs mer om vår konstförsäkring.

Vill du ha förslag på försäkring?​

Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.